Oulunkaaren oivallukset säästävät selvää rahaa

Uudet otteet terveyspalveluissa tuovat säästöjä Oulunkaaren kuntayhtymässä. Esimerkiksi sähköinen omahoitopalvelu luo asukkaille joustavan yhteyden terveydenhoitoon.

Terveyspalveluissa puhutaan aina rahasta. Oulunkaaren kuntayhtymässäkin kehitetään jatkuvasti säästöä ja joustoa tuovia palvelutapoja.

Esimerkiksi Hucco-projekti toi huippuonnistumisen. Se poimi hoiviinsa sellaiset suurkäyttäjät, jotka kävivät yli seitsemän kertaa vuodessa terveyskeskuksissa tai erikoissairaanhoidossa. Oma palveluohjaaja selvitti vastaanotollaan heidän terveysongelmiaan ja opasti elämänhallintaan.

– Yhdessä mietittiin, miksi käyntejä tulee niin usein. Vastauksia ja apua löytyi. Asiakkaat tykkäsivät palvelusta, jossa pohdittiin kokonaisuutta, kertoo palveluesimies Leena Törmänen Iin vastaanotolta.

Kokeilu toi myös huomattavia säästöjä. Jos suurkäyttäjä maksaisi viidessä vuodessa laskennallisesti noin 91 000 euroa, jää Hucco-asiakkaan kulut samassa ajassa 7 000 euroon.

– Vaikka kokeilu päättyi 2011, työntekijöiden harjaantunut ote tuo yhä säästöä, Törmänen tietää.

Pitkille välimatkoilleen Oulunkaaren kuntayhtymän kunnat eivät voi mitään. Esimerkiksi Utajärven ja Simon erottaa 142 kilometriä pohjoista maantietä.

Iissä, Pudasjärvellä, Utajärvellä ja Vaalassa sekä vuodesta 2010 lähtien kuntayhtymään liittyneessä Simossa on jo vuosia pohdittu, millaisia ratkaisuja nykytekniikka toisi palvelujen joustavuuteen.

Ratkaisuja on löytynyt. Kehitellyt nettipalvelut on hiottu niin yksinkertaisiksi, että lähes jokainen osaa siirtää hammaslääkäriaikansa, pyytää e-reseptin uudistamista tai varata ajan laboratorioon. Neuvoa voi kysyä sähköisesti, ja siihen vastataan usein saman päivän aikana. Puhelimessa jonottaminen jää.  Kysymyksensä voi laittaa terveyskeskukseen vaikka yöllä.

Sähköisen omahoitopalvelun tietoturva varmistetaan pankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella.

– Kaikkein tärkeintä on panostaa opastukseen. Se pitää tehdä kädestä pitäen niin työntekijöille kuin asiakkaillekin. Meillä on yhdeksänkymppinen asiakas, joka käyttää sähköisiä yhteyksiä, kehaisee ensi maaliskuussa päättyvää Sujuva-hanketta koordinoiva projektipäällikkö Ritva Väisänen.

Kehitystyötä on tehty työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Kentän äänen kuuluminen innostaa myös palvelujen aitoon käyttöön. Väisänen jalkautuu usein erilaisiin tilaisuuksiin ja pitää tietoiskuja omahoitopalvelusta.

– Konkreettista säästöjen määrää en pysty arvioimaan, mutta teemme jatkossa caselaskelmia sitä, miten paljon uudet palvelut vähentävät kustannuksia, Väisänen sanoo.

Oulunkaaren työntekijät ovat tottuneet etäyhteyksiin, jotka esimerkiksi mahdollistavat konsultaatiot psykiatriassa ja geriatriassa Oulun yliopistollisen sairaalan erikoislääkäreiltä. Neuvottelussa voi olla mukana Oulunkaaren lääkäri potilaineen. Myös OYS:n ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koulutukset kulkevat etänä Oulunkaarelle.

– Tavalliset palaverit pidetään helposti ilman, että väki kulkee eri toimipisteiden väliä. Tekniikka on toimivaa arkipäivää, kiittelee Ritva Väisänen.

https://www.sairaanhoitajaliitto.fi/@Bin/157029111/ritvav04.jpeg

Projektipäällikkö Ritva Väisänen (vas.) ja palveluesimies Leena Törmänen iloitsevat Oulunkaaren uudistuksista.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *