Kliinisiä taitoja opetetaan liian vähän lähiopetuksena

Sairaanhoitajaliitto selvitti sairaanhoitajaopiskelijoiden mielipiteitä opintoihin liittyvistä asioista. Tulokset ovat huolestuttavia tulevien sairaanhoitajien kliinisen osaamisen kannalta sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskeluaikanaan alasta saaman kuvan suhteen. Kysely tavoitti noin 4500 eri vaiheen opiskelijaa ja kyselyyn vastasi 651 sairaanhoidon opiskelijaa. Vastauksia oli jokaisesta ammattikorkeakoulusta.

Vastaajista noin 60 % mukaan lähiopetusta on liian vähän. Yli puolen (62 %) mielestä lähiopetus ei keskity hoitotyön kannalta oleellisiin asioihin.Vastaajat toivovat, että lähiopetus keskittyisi enemmän kliinisiin aiheisiin, kuten esimerkiksi neste- ja lääkehoitoon, fysiologiaan ja anatomiaan sekä farmakologiaan.

Yli puolet (62 %) vastaajista oli sitä mieltä, että simulaatio-opetusta on liian vähän. Tämä on huolestuttavaa, koska tässä opetuksessa nimenomaan keskitytään kliinisiin aiheisiin. Vastaajien mukaan kuitenkin lähes kaikissa (90 %) oppilaitoksissa on simulaatiotila, mutta yli kolmanneksen mukaan opettajat eivät osaa hyödyntää simulaatiotiloja riittävästi.

Haasteita löytyy myös käytännön harjoittelun puolelta. Lähes 40 % vastaajista on kohdannut epäasiallista kohtelua työharjoittelussa. Opiskelijat antoivat esimerkkeinä mm. vähättelevän suhtautumisen, puhuttelun vain opiskelijoina, eikä nimeltä. Opiskelijoita ei myöskään oteta osaksi työyhteisöä ja useissa vastauksissa tuli esille, että ohjaajat osoittivat suoraan käytöksellään ja/tai puheillaan, että eivät halua ohjata opiskelijaa.

Suurin osa (80 %) käytännön harjoittelussa olleista vastaajista on kohdannut harjoittelussa psyykkisesti ja/tai eettisesti vaikeita tilanteita. Onneksi lähes kaikilla vastaajilla on ollut mahdollisuus käsitellä näitä tilanteita jälkikäteen yleensä joko ohjaajansa tai opiskelukavereidensa kanssa.

Yli kolmannes (41 %) vastaajista on ajatellut jatkaa opintojansa seuraavan viiden vuoden aikana. Yli 70 % aikoo pysyä hoitoalalla. Valtaosa vastaajista (79 %) uskoo saavansa työpaikan sairaanhoitajana valmistuttuaan ja 10 % on jo työpaikka tiedossa. Kuitenkin lähes viidennes harkitsee alanvaihtoa. Syynä tähän on vastaajien mukaan huono työilmapiiri, palkka suhteessa työn vaativuuteen ja rankka työ.

Lue kyselyn perusraportti tästä.

3 kommenttia artikkeliin ”Kliinisiä taitoja opetetaan liian vähän lähiopetuksena

  1. On hienoa, että .opiskelijat ovat huolissaan opetuksen tasosta.
    Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, viimeiset 5 vuotta omaishoitajana ja elämäntilanteen vuoksi joutunut ”kentällä” kohtaamaan monenlaista. Suurin järkytykseni on ollut juuri hoitotaitojen puute. Professori Kati Eriksson opetti aikanaan, että työssä pitää olla aina pää, käsi ja sydän. Keskitytäänkö nykyään liikaa päähän eli hoitotieteeseen muiden kustannuksella?
    Ikävältä kuulostaa myös opiskelijoiden kokemus käytännön harjoittelusta. Opiskelija on meille aikanaan uusi kiva työkaveri ja hänen tukemiseensa kannattaa panostaa.

  2. Kyllä ennen opetettiin käytännön taitoja opistotasolla ihan kädestä pitäen.Surullista,että yhä opiskelijoita kohdellaan huonosti.Itse olen pyrkinyt työssäni ohjaamaan opiskelijoita siten että haluaisivat yksikköön tulla toistekin.Hoitoala on haastava ala koska naiset osaavat olla ohan hirveitä toisilleen ja etenkin opiskelijoille.Tämä on saatava loppumaan.

  3. Juuri tuohon opiskelijan kohtaamiseen ja ohjaamiseen haluaisin antaa kommenttia. Olen viimeisen vuoden sairaahoitajaopiskelija sekä lähihoitaja. Työvuosia alalta on takana n. 8 vuotta. Itse en ole kohdannut huonoa käytöstä harjoittelussa, mutta monen muun opiskelijan kertomana heidän saamansa kohtelu harjoittelussa sairaanhoitajilta on ollut pöyristyttävää ja ala-arvoista. Mietinkin kuinka ihmeessä sairaanhoitajana voi kohdella esim. tulevaa kolleekaansa huonosti, tiuskia, olla ohjaamatta tai edes aamuisin tervehtimättä opiskelijaa?? Sairaanhoitaja, joka työkseen kohtaa ihmisiä ohjaa ja hoitaa heitä, kohtaa opiskelijan vähätellen häntä. Se sairaanhoitaja on myös itse joskus opiskellut sairaanhoitajaksi. Jos on saanut itse huonoa ohjaamista ja kohtelua, sillä suuremmalla syyllä ei itse pitäisi ohjaajana niin toimia. Elämme vuotta 2017, opiskelijan ei kuulu syödä liinavaatevarastossa tai juoda siellä kahvia. Kohtaan myös itse opiskelijoita työssäni (opiskelen työnohessa), ei tulisi mieleenkään olla ilkeä tai vähätellä opiskelijoita. En anna arvoa sellaiselle sairaanhoitajalle, joka pitää itseään parempana kuin muita ihmisiä. Minusta tälläinen hoitaja on vuorovaikutustaidoiltaan puuttellinen, kuinka hän mahtaa kohdata potilaansa?. Ja kaiken huippu on se, että koulut maksavat sairaaloille ja muille työpaikoille opiskelijan ohjaamisesta. Toinen iso ongelma on se, että kukaan siellä työpaikalla ei puutu huonoon opiskelijan kohtaamiseen ja ohjaamiseen, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen tälläisella työpaikallaan syyllistyy samaan asiaan, vaikka sitten hiljaa itsekseen. Olisi hyvä muistaa, että tämä opiskelija voi olla työkaverisi ja jos hyvin käy niin esimiehesi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *