Asiakaspäällikkö perkaa potilaan hoitopolut Päijät-Hämeessä

Suomen julkinen terveydenhuolto on kyennyt vastaamaan megatrendien tuottamiin muutospaineisiin vähintäänkin tyydyttävästi, kävi ilmi Sairaanhoitajaliiton tänään järjestämässä  perusterveydenhuollon päättäjäseminaarissa. Päijät-Hämeessä onnistuttiin vähentämään avohoitokäyntejä ja hoitojaksoja keskussairaalassa palkkaamalla sairaanhoitajia asiakaspäälliköiksi.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä kehitetty asiakaspäällikkömalli on osoittautunut menestyksekkääksi tavaksi hallita potilaalle kasautuvaa erikoissairaanhoitoa. Ylihoitaja Pirjo Orre esitteli toimintamallia Sairaanhoitajaliiton perusterveydenhuollon päättäjäseminaarissa Helsingissä tänään. Tulokset ovat vaikuttavia.

– Kehittämishankkeen aikana potilaiden palveluiden käyttöä seurattiin kolme kuukautta ennen ja jälkeen asiakaspäällikön mukaantuloa.  Avohoitokäynnit päivystyksessä vähenivät 41 prosenttia ja hoitojaksot keskussairaalassa 34 prosenttia verrattuna interventiota edeltävään kolmeen kuukauteen. Lisäksi erikoissairaanhoidon vuodeosasto- ja poliklinikkakustannukset vähenivät 31 prosenttia kolmen kuukauden seurannassa, Orre kertoi.

Päijät-Hämeen erikoissairaanhoidossa työskentelee tällä hetkellä kolme asiakaspäällikköä. He saavat tiedon mahdollisesta apua tarvitsevasta asiakkaasta silloin, jos potilaalla on neljä erikoissairaanhoidon hoitojaksoa vuodessa. Neljäs asiakaspäällikkö työskentelee perusterveydenhuollon vuodeosastoilla.

– Potilaat ja omaiset ovat antaneet palautetta, että vihdoin joku kuuntelee. He ovat olleet todella tyytyväisiä, Orre sanoo.

Viitehintajärjestelmä laski lääkemenoja

Terveydenhuoltoa kuormittavat riskit ovat yhä laajempia ja monimutkaisempia, sanoi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erhola seminaariesityksessään. Hänen mukaansa osa terveydenhuoltoa haastavista megatrendeistä on jo täällä, kuten syntyvyyden lasku ja vanhusten määrän kasvu, kaupungistuminen ja alueellinen ja sosiaalinen eriytyminen sekä eriarvoisuus.

Toisaalta Suomessa on kannustavia esimerkkejä järjestelmän mukautumiskyvystä. Esimerkiksi sairaansijojen ja hoitopäivien määrää on pystytty vähentämään samalla, kun ikääntyneiden palveluasumista on lisätty.

– Samoin viitehintajärjestelmällä lääkemenojen osuus terveydenhuoltomenoista on saatu vähenemään 15,6 prosentista 12,5 prosenttiin vuosikymmenen kuutena ensimmäisenä vuonna, Erhola kertoi.

Lisätietoja:
Nina Hahtela, puheenjohtaja, Sairaanhoitajaliitto, nina.hahtela@sairaanhoitajat.fi tai puh. 010 321 3331

Liisa Karhe, kehittämispäällikkö, Sairaanhoitajaliitto, liisa.karhe@sairaanhoitajat.fi tai puh. 010 321 3336

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *