Yhtenäiset ohjeet potilaan itsehoidon ohjaukseen

Terveyskeskuksen tai sairaalan ilmoittautumisluukulla työskentelevä sekä puhelinneuvontaa antava tietää ihmisen murheiden koko kirjon. Taitoa ja tietoa tarvitaan potilaan opastamiseen vaivoissa, joiden hoidosta hän selviää itse.

Kuopioon alueella potilaan itsehoidon ohjausta haluttiin yhdenmukaistaa ja tehdä tasalaatuisemmaksi.

– Kun kaikki ohjeistavat samalla tavalla, se tuo uskottavuutta itsehoitoon, sairaanhoitaja Heli Komulainen Nilsiän sosiaali- ja terveysasemalta perustelee.

Avuksi kehitettiin sähköinen itselääkityksen hoitokartta, josta löytyy parilla klikkauksella hoidon tarpeen arvion avainkysymykset ja tieto, mitä lääkkeitä kuhunkin vaivaan käytetään. Mukana on vaivoja kynsivallin tulehduksesta närästykseen.

Lääkkeistä käytetään kartassa kauppanimiä, ja lisänä on tieto minkä ikäisille niitä voi antaa. Hoitajat voivat ohjata potilaan ostamaan apteekista näitä tai rinnakkaisia itsehoitolääkkeitä. Vaivojen lääkkeettömään hoitoonkin on vinkit, esimerkiksi iskiaksessa kehotetaan liikkumaan kivun sallimissa rajoissa. Kartta sisältää myös linkit potilasohjeisiin, jotta ne voi tulostaa parilla klikkauksella potilaalle mukaan.

Itselääkityksen hoitokartan takana on viiden sairaanhoitajan porukka. Heillä on rajattu lääkkeenmääräämisoikeus ja toimenkuvaan kuuluu oman osaamisen jakaminen muille.

Itselääkityksen hoitokartta on valmis! Tuulettamassa erikoistuneet sairaanhoitajat vasemmalta: Laura Hoffrén, Tiina Sundvall, Jaana Hiekkaniemi ja Heli Komulainen. Oikealla yhteistyökumppani OrionPharman Tero Andersson. Kuvasta puuttuu sairaanhoitaja Päivi Nissinen. Kuva Otto Ollikainen.

Työryhmän yllätti taustatiedon keräämiseen vaadittava työmäärä, sillä kaiken piti perustua tutkittuun tietoon. Tiedon hankinnassa käytettiin hyväksi esimerkiksi Käypä hoito -suosituksia.

– Tiedon keruu ja sähköisen työkalun valmistaminen kesti noin vuoden. Olemme töissä eri terveysasemilla ja tapasimme kerran kuudessa viikossa. Onneksi meillä oli hyvät sähköiset työkalut, joiden avulla pystyimme osallistumaan työskentelyyn kukin tahoillamme.

Jännityksen hetki koitti viime syksynä, kun kartta esiteltiin ja sen käyttö opastettiin muille hoitajille. Paikalla oli yhteensä lähes sata ihmistä. Miten kokeneet kollegat ottaisivat kartan vastaan? Koettaisiinko se lainkaan tarpeellisena?

– Vastaanotto oli onneksi hyvä. Suositukset eivät olleetkaan kaikille niin tuttuja.

Kuukausi kartan käyttöönotosta tehtiin kysely, jonka mukaan kartta on koettu käyttökelpoiseksi.

Nyt sairaanhoitajaporukka tekee töitä sen eteen, että kartta päätyisi mahdollisimman monen apuvälineeksi päivittäiseen työhön. Tällä hetkellä jokaisen pitää ladata kartta omalle työpöydälleen, mutta jatkossa se löytyy kaupungin intranetistä.

– Se ei saisi olla enää vaihtoehto, että ohjataan potilas apteekkiin ajatuksella, että siellä kyllä osataan neuvoa. Usein lääkkeetön hoitokin voi riittää.

Karttaa aiotaan päivittää ja henkilökuntaa opastetaan jatkossakin sen käyttöön Komulainen tekee lisäksi itselääkityksen hoitokarttaprosessista opinnäytetyötä ylempään ammattikorkeakoulututkintoon.

Heli Komulainen on yksi viiden sairaanhoitajan porukasta, jotka kehittivät itselääkehoidon hoitokartan.

Viisi sairaanhoitajaa on sitoutunut jatkossakin kehittämään työtä sekä omissa yksiköissään että Kuopion alueella.

– Tulevaisuudessa ajatuksena on suunnitella ja toteuttaa hoidontarpeen arvioinnin koulutusta ja kehittää itselääkityksen käypähoidon aiheisiin kuuluvia kirjaamisen fraaseja.

Teksti Suvi Leppiniemi Kuvat Otto Ollikainen, Heli Komulaisen selfie ja Shutterstock

7 kommenttia artikkeliin ”Yhtenäiset ohjeet potilaan itsehoidon ohjaukseen

    • Hei.
      Kehittämistiimillä on hoitokartan oikeudet ja prosessi on suunnattu Kuopion kaupungin vastaanottojen hoitohenkilöstölle.
      Mahdollista jakelun laajentamista toki voidaan harkita tuossa kehittämisryhmässä.
      terv. Heli Komulainen

  1. Hei
    Todella hieno asia ja hyvä saavutus! Tätä tarvittaisiin muuallakin. Olisiko tätä karttaa mahdollista saada hyötykäyttöön muuallekin tai pääsisikö tähän jotenkin tutustumaan?

  2. Toivottavasti saadaan laajempaan jakeluun ja opetuksessa hyödynnettäväksi.

  3. Hei.
    Kiitos kannustavasta palautteesta! .
    Kehittämisprosessi kokonaisuutena on tulossa keväällä Theseus -tietokantaan, joten sieltä saa kattavamman kuvan prosessista.
    Pohdimme kehittämisryhmässä sähköisen työkalun laajempaa jakelua huhtikuun alussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *