Miten palautua työelämästä?

Työstä palautuminen on edellytys sille, että arjesta ei tule väritöntä ja mautonta pakkopullaa. Palautumiskeinot ovat jokaisella yksilölliset, mutta näillä vinkeillä pääsee hyvään alkuun.

 

Älä tyydy huonoihin työvuoroihin

Kynttilä palaa molemmista päistä ja joskus keskeltäkin, jos vuorotyössä ei kiinnitetä riittävästä huomiota palautumista edistävään vuorolistaan.

– Pian julkaistaan Työsuojelurahaston loppuraportti, jossa on systemaattisesti katsottu vuorotyön vaikutuksia esimerkiksi uneen, vireyteen ja tapaturmiin jaksotyössä. Näyttö vuorotyön yhteydestä terveyteen on hyvin vakuuttavaa, tutkimusprofessori Mikko Härmä Työterveyslaitokselta toteaa.

Härmä on ekspertti esimerkiksi aiheissa työkyky, uni, palautuminen ja työurat. Hänen mukaansa yövuoroja tulisi olla vain muutama peräkkäin, jotta palautuminen olisi optimaalista. Viisi perättäistä yövuoroa näyttäisi olevan ehdoton raja, jonka jälkeen terveyshaitat lisääntyvät.

Mikko Härmä suosittelee palutumista edistävän työvuorolistan käyttämistä.

Viheliäisellä lyhyellä yöllä eli iltavuorosta aamuvuoroon tulollakin on seurauksensa etenkin kasvaneena tapaturmariskinä ja lisääntyneinä sairauspoissaoloina.

– Jos alle 11 tunnin vuorovälejä on kuussa 4–5 tai enemmän, riskit ja väsymys kasvavat. Jos lyhyitä vuorovälejä on kuitenkin vain 1–3, sairaspoissaolot voivat jopa vähentyä. Se voi johtua siitä, että ihmiset ovat saaneet toivoa vuorojaan, jolloin työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen on helpottunut.

Jätä imuri kaappiin

Jos työpäivinä ei ehdi, tulee vapaapäivät helposti käytettyä siivoamiseen ja asioiden hoitamiseen. Työstä pitäisi kuitenkin vapaa-aikoina päästä irti sekä henkisesti että fyysisesti.

– Tutkimusten mukaan tiedetään esimerkiksi, että naiset kaipaavat miehiä enemmän yhteistä perheaikaa.

Tässä testataankin vuorotyöläisen luonteenlujuus. Voiko esimerkiksi siivoamisesta hellittää vähän, jotta ehtii vaikkapa leipomaan pullaa lasten kanssa? Tai voiko itseään joskus hemmotella siivousavulla, joka käy, kun itse painelee ulkoilemaan perheen kanssa?

Mikä palauttaa, on kuitenkin hyvin yksilöllistä, ja sen selvittämiseksi ihmisen olisi tunnettava itsensä hyvin. Usein kiireisen työn kaveriksi suositellaan rentoa ulkoilua, jotta joka hetki elämästä ei olisi suorittamista.

– Hyvinkin intensiivinen harrastaminen vapaa-ajalla voi toki olla palauttavaa, kunhan se on rentouttavaa ja ihminen todella haluaa tehdä sitä.

Tee unesta nautinto

Jos suorittaminen pitäisi jossakin kieltää lailla, niin nukkumisessa. Stressaaminen lyhyistä unista ja nukkumaan menon näkeminen välttämättömänä pahana tuhoavat unen palauttavaa vaikutusta.

– Unta pitää osata arvostaa, se on laatuaikaa parhaimmillaan. On ihana hetki, kun saa levätä.

Vuorotyön tiedetään altistavan unihäiriöille, joten rentoutuminen ennen nukkumaan menoa on tärkeää esimerkiksi ennen aikaista aamuvuoroa ja ylipäätään kaikille nukahtamisongelmista kärsiville. Hyvä tapa on hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa käydä läpi seuraavan päivän käytännön asiat. Silloin voi juuri ennen nukkumaan menoa tehdä vain jotain rentouttavaa.

Härmän mielestä työhuolet pitäisi kaiken kaikkiaan pyrkiä selvittämään työpaikalla, jos ne aiheuttavat unettomuutta. Ja yhdestä asiasta hän on tiukka.

– Sänky on syytä varata nukkumiseen, ei viestittelyyn tai videoiden katseluun.

Jeesaa kollegaa

Kun töissä viihtyy, ei kiireinenkään päivä kuormita niin paljon. Niinpä työyhteisöstä kannattaa rakentaa teko kerrallaan vähän kivempi paikka.

– Kun auttaa ja tukee kollegaa, se tekee hyvän mielen molemmille. Muuta palkintoa ei kaikesta aina tarvita.

Vertaistuki työkavereilta missä tahansa työyhteisössä on tärkeää, mutta erityisen arvokasta se on hoitotyössä, kun työn yksityiskohdista ei voi puhua työpaikan ulkopuolella.

Tauoilla moni kaivaa älyluurin nenän eteen ja tsekkaa some-tilien kuulumiset tai vaikka sähköpostinsa. Tämän sijaan rennompi yhdessäolon hetki kollegojen kanssa voi olla palauttavampi vaihtoehto; reseptien vaihto ja tosi tyhmille jutuille nauraminen luovat enemmän yhteishenkeä.

Älä makaa tulessa tai edes hiilloksessa

Jos tuntuu siltä, että työpaikalla on asioita pielessä, niihin kannattaa yrittää vaikuttaa aktiivisesti.

– Valittaminen ei kannata, ratkaisuhakuisen toimintamallin on todettu tuottavan parempia tuloksia. Kun yrittää muuttaa asioita paremmiksi, jää vähintäänkin se tunne, että on tehnyt parhaansa asioiden eteen.

Mille ei mitään voi, se pitää hyväksyä. Jos hyväksyminen ei onnistu ja huonosti olevista asioista tulee liikaa kuormaa, kannattaa ryhtyä toimiin. Muuten töihin lähtöä alkaa stressata ja työasiat pyörivät takaraivossa yön hiljaisina hetkinä.

– Työnkuvasta voi ensin neuvotella ja vaikka hakea lisäkoulutusta toisiin tehtäviin, jos työyhteisö on itselle sopiva. Jos mikään ei auta, kannattaa harkita työpaikan vaihtamista. Hoitoalalla työpaikan kilpailuttaminenkin on ihan mahdollista. Jos ihmiset äänestävät jaloillaan, on työnantajankin vähitellen pakko puuttua epäkohtiin.

Teksti Suvi Leppiniemi Kuvat Iisakki Härmä ja Shutterstock

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *