Sosiaali- ja terveydenhuollon digiosaaminen saa kriteerit

Suomi on Euroopan Unionin kärkimaa siinä, kuinka paljon kansalaiset käyttävät sote-alan sähköisiä palveluja. SotePeda 24/7 -hanke varmistaa, että opetus- ja hoitotyön tekijöiden osaaminen pysyy perässä digiajan myllerryksessä.

22 ammattikorkeakoulua ja kaksi yliopistoa ovat lyöneet hynttyyt yhteen kolmevuotisessa hankkeessa. Sotealan ei tarvitse selvitä haasteesta yksin, sillä mukana ovat esimerkiksi liiketalous-, muotoilu- ja it-ala.

SotePedan porukka kokoontui elokuun lopussa Tikkurilan Laureaan kaksipäiviäisille sadonkorjuupäiville.

– Kyse on ennen kaikkea siitä, kuinka osaamiskuvaukset ja opinnot lisäävät korkeakouluopiskelijoiden ja työelämän toimijoiden sotedigi-osaamista ja eettisiä toimintatapoja sekä kykyä kehittää soten digitaalisia ihmislähtöisiä palveluita monitoimijaverkostoissa. Tavoitteena on opettajien osaamisen tasalaatuisuus ja osaamisen juurruttaminen sotealan, palvelujen kehittämisen ja IT-alan ammattilaisille jo opiskeluvaiheessa, sanoo hankkeen projektipäällikkö Outi Ahonen.

Parhaillaan sairaanhoitajaksi opiskeleva saa digikyllästyksen jo koulussa. Opintoihin voi kuulua esimerkiksi simulaatiopelin pelaamista virtuaaliympäristössä, mutta yksi SotePeda 24/7 -hankkeen tavoitteista on pistää ammattikorkeakoulut samalle viivalle digiosaamisen opettamisessa.

SotePeda 24/7 pyrkii auttamaan myös jo ammatissa toimivia sotealan toimijoita. Parhaillaan rakennetaan ilmaista ja kaikille avointa täydennyskoulutusalustaa, jonka materiaali on kaikkien saatavissa ympäri vuorokauden. Omaa kilpailukykyään digiajan työmarkkinoilla voi siis nostaa myös palaamatta koulun penkille.

– Osa ammattilaisista suorastaan janoaa materiaaleja jo nyt, sanoo Taru Lehtimäki TAMKista.

Lehtimäki toimii opettajana Hoitotyö uudessa perusterveydenhuollossa -suuntautumisvaihtoehdossa ja on mukana myös SotePeda 24/7 -hankkeessa.

Eräs hankkeen tärkeimmistä tavoitteista on määritellä, mitä sotedigi-osaamista sähköiset palvelut esimerkiksi sairaanhoitajalta oikein edellyttävät. Kun hanke päättyy 2020, voikin jokainen verrata omaa osaamistaan luotuihin kriteereihin.

Sote-alan opettajien osaamista hanke tukee sotedigi-osaamisen vahvistamisen lisäksi esimerkiksi opettamalla heille palvelumuotoilua. Se on palveluiden kokonaisvaltaista, osallistavaa, asiakaslähtöistä ja innovatiivista suunnittelua, jonka avulla palveluista saadaan asiakaslähtöisempiä, sujuvampia ja tehokkaampia.

Opettajille on tuotettu aiheesta oppimispaketti, joka käynnistettiin mentorileirillä elokuussa 2019.  Opettajat tuottavat alueellisia pilotteja kaikissa 24:ssä ammattikorkeakoulussa syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana. Lopputuotoksena rakennetaan sotealan palvelumuotoilun oppimispaketti korkeakoulujen käyttöön.

SotePeda 24/7:n  yksi keskeisistä teemoista on avoimuus. Niinpä palvelumuotoilun oppimispakettikin avataan kaikkien käyttöön syksyllä 2020.

Tulevaisuudessa työn eettiset toimintatavat tarvitsevat uudenlaista pohdintaa digitalisaation ja teknologian muuttaessa työtämme. Enää ei riitä moniammatillinen yhteistyö, vaan tulevaisuuden palveluissa monitoimijaiset verkostot muodostavat uudenlaisia ekosysteemejä. SotePeda 24/7 -hankkeessa tuotetaan osaamista tukevia toimintamalleja myös eettisyyden ja monitoimijaisuuden näkökulmasta.

Hankkeen toimintaa voi seurata verkossa: www.sotepeda247.fi

Twitterissä: @SotePeda247, #SOTEPEDA247

Facebookissa: SOTE-PEDA 24/7

Teksti Suvi Leppiniemi Kuvat Shutterstock ja Laurea

2 kommenttia artikkeliin ”Sosiaali- ja terveydenhuollon digiosaaminen saa kriteerit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *