Terveyspysäkillä ei tunneta vastaanottoaikoja

 Liisa Kuittinen käy Terveyspysäkillä, sillä hänen omalla terveysasemallaan on usein ruuhkaa. Pysäkillä käynti on hänestä hyvä tapa pitää huolta omasta terveydestään. Minna Jourio mittaa verenpainetta.


Liisa Kuittinen käy Terveyspysäkillä, sillä hänen omalla terveysasemallaan on usein ruuhkaa. Pysäkillä käynti on hänestä hyvä tapa pitää huolta omasta terveydestään. Minna Jourio mittaa verenpainetta.

Itiksen kauppakeskuksen Terveyspysäkillä pannaan paljon painoa elintapaohjaukselle. Siitä syntyy säästöjä.

Matalan kynnyksen klinikalla, Terveyspysäkillä Helsingin Itiksen ostoskeskuksessa, on arkiaamupäivänä aika lailla hiljaista. Verenpaineen mittausta odottaa yksi eläkeikäinen rouva, ja terveydenhoitaja Minna Jourio kääräisee mittausmansetin tottuneesti tämän käsivarteen.

Jourio kertoo, että Terveyspysäkillä tehdään juuri tämänkaltaisia toimenpiteitä.

– Tavoitteenamme on suurten kansansairauksien eli verenpainetaudin, sydän- ja verisuonisairauksien sekä diabeteksen ennaltaehkäisy. Kauppakeskuksessa käydessään kuka tahansa voi astua ovesta sisään kartoittamaan omaa terveydentilaansa.

Terveyspysäkillä tehdään verenpaineen ja verensokerin mittauksia, mikrospirometriaa ja häkämittausta sekä pituuden, painon ja painoindeksin mittauksia. Myös tupakoimisen ja alkoholinkäytön kartoitus ja vähentäminen sekä elämäntapaneuvonta on terveyspysäkkiläisten työn ydintä.

Terveyspysäkki perustettiin keväällä kolme vuotta sitten. Jourio näkee, että työ on tuottanut tulosta.

– Meillä ei ole hoitosuhdetta näihin ihmisiin. He voivat käydä täällä kerran tai me voimme pyytää heitä tänne uudemman kerran; moni on vakiasiakas. Emme voi kuitenkaan seurata, kuinka he jatkossa pärjäävät. Ideana on se, että ihminen itse motivoituisi ottamaan vastuun omasta terveydentilastaan.

Terveydenhuollon reseurssienpuutteen kurimuksessa Terveyspysäkki on toki tuonut myös säästöjä Helsingin kaupungin terveydenhuoltoon.

– Pyrimme siihen, ettei terveysasemille kertyisi niin suurta kuormitusta. Siellä hoitajilla ei ole ajanpuutteen vuoksi aikaa antaa terveys- tai ravitsemusneuvoja, kun taas meillä ei ole aikarajoitteita. Voimme asiakkaamme kanssa käydä rauhassa lävitse omahoitotoimia ja elintapa-asioita.

Terveyspysäkillä työskentelee kolme terveydenhoitajaa. Toimipiste järjestää myös teemapäiviä, jolloin paikalle tulee asiantuntijoita kertomaan vaikkapa ravitsemuksesta. Matalan kynnyksen toimintaan Terveyspysäkillä kuuluu myös potilaan ohjaus eteenpäin.

– Me emme soittele lääkäreille tai konsultoi terveydenhuoltoa muutoinkaan. Jos asiakkaallamme on vaikkapa todella korkea verenpaine, sanomme, että nyt on syytä lähteä terveysasemalle tai päivystykseen.

Tyypillinen asiakas on Jourion mukaan satunnainen kävijä, joka on kuullut kauppakeskuksen kuulutuksen Terveyspysäkistä ja sen palveluista.

– Hän tulee kyselemään, että mikäs paikka tämä on ja mitä täällä tehdään. Kysymme häneltä, mitkä hänen lähtökohtansa ovat ja mitä hän haluaisi, että tehdään. Jos hän ei muista omia vanhoja laboratoriotuloksiaan, meillä on pääsy terveyskeskusjärjestelmään. Sieltä näemme esimerkiksi sen, onko hänen kolesteroliarvonsa olleet aiemmin koholla. Kirjaamme vastaavasti hänen Terveyspysäkillä otetut mittaustuloksensa Helsingin potilastietojärjestelmään.

Jourio on hyvillään siitä, että Terveyspysäkki on tavoittanut maahanmuuttajat.
– Täällä Itäkeskuksen alueella on paljon maahanmuuttajataustaisia ihmisiä. He tuntuvat arvostavan sitä, että meillä on heille aikaa, varsinkin jos heidän suomen kielensä ei ole kovin hyvää. Me ehdimme käydä terveysasioita läpi vaikkapa kuvien avulla.
Teksti ja kuva: Essi Kähkönen