Siirry sisältöön
Sairaanhoitajapäivät Liity jäseneksi Asiointipalvelu
In English Haku

Oma ahdistus hallintaan

Ammattilaisen on tärkeää pysytellä rauhallisena asiakkaan tunteen­purkauksen edessä. Oma ahdistus on mahdollista saada hallintaan ­vagushermoa aktivoimalla.

Sairaanhoitaja Mikael työskentelee ter­veysaseman vastaanotossa. Hänen luokseen tulee asiakas, joka valittaa voimakasta ahdistusta, ja vaatii itkien ja huutaen pääsyä lääkärille. Päivystysaikoja ei kuitenkaan ole vapaana. Mikael kokee tilanteen ahdistavana. Hän tuntee turhautumista ja suuttumustakin, ettei pysty auttamaan asiakasta, vaikka haluaisi.

Miten kannattaa toimia, kun asiakkaan tunteenpurkaus tulee iholle, mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitaja Marjo Tuononen Helsingin kaupungin psykiatria- ja päihdepalvelujen mielialalinjalta?

– Tunteitamme ja ajatuksiamme emme voi hallita. Mutta se, mitä voimme hallita, on oma toimintamme, Tuononen aloittaa.

– Meidät on pitkälti opetettu niin, että negatiiviset tunteet pitää työntää pois. Mutta tunteet ovat kuin koiranpentuja: ne tulevat sitä enemmän iholle, mitä enemmän niitä työntää pois. Ei siis kannatakaan yrittää hallita tunteitaan, vaan valita, miten toimin tilanteessa, hän jatkaa.

Helsingin kaupungin Digimieli-hankkeen verkkosivuilla kerrotaan psykologi Arto Pietikäisen kehittämästä Matkustajat bussissa -mallista. Siinä opetellaan hahmottamaan oma toiminta kuin bussin ajamiseksi.

Omat arvomme ohjaavat navigaattorin lailla ­meitä ajamaan bussia oikeaa suuntaa kohti. Bussin kyytiin nousee päivän mittaan ajatuksia ja tunteita, jotka kovaankin ääneen vaativat meitä poikkeamaan tieltä. On silti itse päätettävä, että pitää bussin tiellä, ja antaa matkustajien touhuta omiaan.

– On hyvä opetella suhtautumaan siten, että siihen se tunne taas tuli, kuin Pikku Myy. Siinä se vaan olla möllöttää. Esimerkiksi riittämättömyyden tunne on hyvä luoda hahmoksi, joka tuli bussiin, mutta se ei voi ottaa kuskin paikkaa, Tuononen neuvoo.

Tunteitaan ei kannata yrittää hallita, vaan valita, miten toimin tilanteessa.

Tunteiden hallinta on tärkeää asiakkaiden vuoksi, Tuononen muistuttaa. Liian usein hoito pitkittyy sen vuoksi, että se on alkanut väärällä jalalla. Psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla joudutaan käsittelemään epäonnistuneet kohtaamiset eri ammattilaisten kanssa ennen kuin päästään käsiksi itse asiaan.

– Todennäköisesti asiakkaan kiukku on varttitunnin päästä ohi, kun hän on poistunut huoneesta. Sen sijaan tunne voi jäädä huoneeseen, ja tarttua seuraavaan, herkkävaistoiseen asiakkaaseen. Myös ammattilainen voi työpäivän jälkeen olla aivan puhki. Silloin kannattaa miettiä, ovatko nämä nyt minun tunteitani, vai jonkun toisen, joita kannan mukanani, Tuononen sanoo.

Mitä tehdä, kun tunnemyrsky uhkaa ottaa ohjat? Tuononen neuvoo opettelemaan pieniä niksejä, joilla vagushermon saa aktivoitua rauhoittamaan mieltä. Keinoja on kerätty Digimieli-sivustolle kehollisen ahdistuksen hallinnan omahoito-ohjelmaan.

– Voi tehdä esimerkiksi sormiharjoituksia. Asiakas ei sitä huomaa, kun sinulla on kädet sylissä tai pöydällä, ja painelet limittäin olevien sormien nivelkapseleita toisiaan vasten, Tuononen vinkkaa.

Jos mahdollista, kannattaa lähteä vaikka vessaan, ja pestä käsiä kylmällä vedellä. Myös veden juominen tai hyräily aktivoi vagushermoa. Joskus tarvitaan isompaa fyysistä tekemistä, kuten pohjepumppua tai istumista selkä seinää vasten ilman tuolia. Myös hengitysharjoitusta voi kokeilla.

– Kun ahdistumme, hengitämme liikaa, ja saamme liikaa happea. Siksi kannattaa hengitellä nenän kautta sisään ja huuliraon kautta ulos muutaman kerran ennen kuin ottaa seuraavan asiakkaan sisään. Se auttaa, Tuononen kannustaa.

Teksti Mari Schildt

Kuva Shutterstock

Marjo Tuononen on koulutukseltaan psykiatrinen sairaanhoitaja. Hän työskentelee Helsingin kaupungin Digimieli-hankkeessa sekä psykiatria- ja päihdepalveluissa.

Artikkeli on julkaistu Sairaanhoitaja-lehdessä 3/2023. Lue koko lehti.