Tuoreen esihenkilön kannattaa kääntyä rohkeasti kollegojen puoleen hankalia tilanteita kohdatessaan. Työnohjaus ja mentorointi ovat myös hyviä tapoja kehittää omaa osaamista.
Terveyskeskuksen vuodeosastolla työskentelevällä osastonhoitaja Hennalla on edessään vaikea keskustelutilanne alaisen kanssa. Työpaikalla on tullut esiin pahantahtoista selän takana puhumista, ja sormet osoittavat kokenutta työntekijää kohti. Henna on tuore asemassaan ja kokee epävarmuutta. Hänellä ei ole hyviä kokemuksia vastaavista tilanteista. Henna pohtii, mistä saisi tukea.
Mikä avuksi haastavaan tilanteeseen, TAYS Sydänsairaalan kardiologisen toimenpideyksikön palvelupäällikkö, johdon työnohjaaja ja pitkään esihenkilötyötä tehnyt Mirja Tilus?
– Meillä on työterveyslaki, joka velvoittaa esihenkilöitä puuttumaan työn häiriöihin. Jos tällaisiin tilanteisiin ei puututa, se mahdollistaa vastuutonta käytöstä. Sellaisesta saattaa tulla nopeastikin osa työyhteisön toimintakulttuuria, hän varoittaa.
Ennen keskustelutilaisuutta Tilus neuvoo varmistamaan, että kaikki asiaan liittyvät henkilöt tulevat olemaan läsnä. Erityisen tärkeää on, että esihenkilö huolehtii oman mielensä tyyneksi.
– Jotta pystyt menemään rauhallisena tilanteeseen, sitä ennen on oma tunnekuorma purettava. Sen voi tehdä tutulle kollegalle tai muulle luottohenkilölle, Tilus sanoo.
Keskustelutilaisuus kannattaa aloittaa kertomalla, miksi paikalla ollaan.
– Voit sanoa, että esihenkilönä minulla on lakisääteinen velvollisuus käydä tämä keskustelu. Lisäksi meillä on tässä työyhteisössä yhteisesti sovitut säännöt, joita kaikki noudatamme, Tilus sanoo.
Hän neuvoo, että jos on olemassa faktaa keskusteltavasta asiasta, kuten sähköposteja tai vaikka työhyvinvointikyselyn tuloksia, ne kannattaa ottaa mukaan sanoman tueksi.
– Puhu suoraan ja säilytä malttisi. Sano ääneen, mitä toivot: avointa keskustelua työhön liittyvistä kysymyksistä suoraan asianomaisten kesken. Lopuksi muistuttaisin, mitä tai ketä varten työtä teemme. Se ei ole neuvottelukysymys, Tilus sanoo.
Tilaisuuden päätteeksi voidaan tehdä sopimus, että toimimme tästä eteenpäin näin. Jos keskustelussa ei kuitenkaan päästä eteenpäin, sovitaan aikalisä ja uusi ajankohta asian käsittelylle.
Selvitä itsellesi, millainen johtaja haluat olla. Mitkä ovat ne periaatteet, joita omassa johtamistyössäsi haluat noudattaa?
Tuore esihenkilö on Tiluksen mukaan vielä itsekin keskeneräinen uudessa roolissaan ja joutuu miettimään, miten saavuttaa työyhteisön luottamus. Se vie aikaa.
– Selvitä itsellesi, millainen johtaja haluat olla. Mitkä ovat ne periaatteet, joita omassa johtamistyössäsi haluat noudattaa? Kun ne ovat selvillä, johtamisestasi tulee tietoista ja alat toteuttaa periaatteitasi käytännössä, Tilus neuvoo.
Esihenkilöä koetellaan erityisesti silloin, kun hänen on kuljettava työyhteisössä vastavirtaan. Silloin on muistettava omat rajat ja jaksaminen.
– Opettele ottamaan paikkasi ja määrittele itsesi ryhmän jäsenenä. Mitä enemmän kinkkisiä tilanteita tulee eteen ja niiden ratkaisemisessa onnistuu, sitä enemmän saat varmuutta, Tilus sanoo.
Tukea omalle ammatti-identiteetille kannattaa hakea verkostoitumalla.
– Sinulla on kollegoita, ja omalle luottohenkilölle voi purkaa ajatuksiaan. Työnohjaus on erinomainen väline, jota soisin jokaiselle esihenkilölle. Olisiko sinulla mahdollisuus mentorointiin, jossa kokeneempi kollega auttaisi ratkaisemaan eteen tulleita ongelmia? Tilus kysyy.
Esihenkilötyö tai johtaminen ylipäätään on hänen mukaansa haastava mutta mielenkiintoinen laji, jota täytyy aidosti haluta tehdä. Parhaimmillaan se on hyvin tyydyttävää ja merkityksellistä työtä.
Teksti Mari Schildt
Kuva Shutterstock
Sairaanhoitaja, johdon työnohjaaja ja pitkään esihenkilönä työskennellyt Mirja Tilus on kardiologisen toimenpideyksikön palvelupäällikkö Tampereen Sydänsairaalassa.
Artikkeli on julkaistu Sairaanhoitaja-lehdessä 4/2024. Lue digilehteä jäsen- tai tilausnumerollasi.
Tutustu tarkemmin Sairaanhoitaja-lehteen. Lue verkkosivuilla aiemmin julkaistuja Sairaanhoitaja-lehden avoimia juttuja.