Sairaanhoitajapäivät Liity jäseneksi Asiointipalvelu
In English Haku

Kannanotto: Hoitotyön, lääketieteen ja sosiaalihuollon professiojohtamisen virat säilytettävä Satakunnassa

uutinen

Satakunnan aluehallitus käsittelee tiistaina kokouksessaan esitystä hallintosäännön muutoksesta. Muutosehdotuksessa kaikkien professiojohtajien virat poistetaan hallintosäännöstä.  Suomen Sairaanhoitajat, Akavan sairaanhoitajat sekä Taja, Hallintoylihoitajien hallitus, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Talentia ry ja Super ry ovat tänään lähettämässään kannanotossaan ilmaisseet vastustavansa hoitotyön, lääketieteen ja sosiaalihuollon professiojohtamisen virkojen poistamista Satakunnassa. Virkatehtävien poistaminen on myös vastoin nykyistä sosiaali- ja terveydenhuollon lakia, jossa edellytetään monialaista johtamista (§8, 612/2021).

Sosiaali- ja terveydenhuollon (STM) ammattihenkilölainsäädännön kokonaisuudistuksen aloitusseminaarissa 4.9.2024 STM korosti, että professiojohtamista tulee vahvistaa, jotta ala säilyttää vetovoimansa ammattilaisille. Professijohtamisen virkojen olemassaolo on ratkaisevan tärkeää korkealaatuisten ja ammattitaitoisten palveluiden takaamiseksi. Virkojen karsiminen uhkaa alueen terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden laatua, toimivuutta ja turvallisuutta. Tutkimukset osoittavat, että johtamisroolien heikentäminen johtaa henkilöstön tyytymättömyyteen ja lisää työntekijöiden vaihtuvuutta, mikä vaarantaa palvelujen jatkuvuuden ja laadun.

“Professiojohtamisen vähentäminen on täysin ristiriidassa sosiaali- ja terveysministeriön viestin kanssa. Alan asiantuntijuuden ja ammatillisen kehityksen tukeminen edellyttää vahvaa johtajuutta – myös Satakunnassa”, korostaa Suomen Sairaanhoitajien toiminnanjohtaja Anne Pauna.

Lisätietoja: Suomen Sairaanhoitajien toiminnanjohtaja Anne Pauna, anne.pauna@sairaanhoitajat.fi,  p. 010 3213 328.