Syyskuu 2023
Suomen Sairaanhoitajien asiantuntija, terveystieteiden tohtori Liisa Karhe pohtii blogissaan potilaan hoitoyksinäisyyttä, ilmiötä, josta pitäisi puhua paljon enemmän. Mitä jokainen sairaanhoitaja voi tehdä, jotta potilas ei kokisi lamaannuttavaa tunnetta siitä, että ei tule kuulluksi?
Puhelimeni soi aikoinaan kesken työpäivän. Minulle tuntematon henkilö, kutsutaan häntä vaikka Heikiksi, soitti ja kertoi lukeneensa kirjoitukseni hoitoyksinäisyydestä. Heikki sanoi, ettei ollut koskaan kuullutkaan hoitoyksinäisyydestä, mutta luettuaan kirjoitukseni hän tiesi heti, että tässä puhutaan nyt siitä, mitä hän on kokenut. Soittaja kertoi ajatelleensa, että hän on ainoa, joka tällaisten tuntemusten kanssa taistelee. Tietoisuus siitä, että joku muukin on kokenut vastaavaa, ja että tuntemukselle on nimi, oli suuri helpotus ja antoi ikään kuin oikeutuksen omille tunteille. Niille tunteille, jotka olivat täynnä pelonsekaista turvattomuutta. Heikki oli sairastuttuaan kokenut, ettei tullut kuulluksi sairaalassa. Hänellä oli vakavia oireita, joita kukaan ei tuntunut ottavan todesta. Hän oli saanut diagnoosin, joka ei kuitenkaan selittänyt kaikkia oireita. Diagnoosin saamisen jälkeen hänen oireensa eivät kiinnostaneet enää ketään, sillä asiahan oli selvitetty. Heikki joutui taistelemaan, että häntä uskottiin ja lopulta tutkittiin uudelleen. Onneksi tutkittiin, sillä häneltä löytyi toinen vakava sairaus, joka oli nopeita hoitotoimia vaativa. Kun Heikki selvisi sairaalasta kotiin, hän jäi miettimään kokemaansa. Päällimmäisenä mielen täyttävänä tunteena oli pelko.
Heikin kuvaus on yksi tosikuvaus siitä, mitä potilas kokee, kun hän jää yksin hoitosuhteessa. Silloin ammattilaisilta ei saa yksilöllistä ymmärrystä ja apua omaan tilanteeseensa, ei tule kohdatuksi, kuulluksi eikä todesta otetuksi, puhumattakaan siitä, että voisi jakaa tuntemuksiaan ilman, että ne ohitetaan. Heikin tavoin myös muut hoitoyksinäisyyttä kokeneet sanovat, että se on niin järkyttävä kokemus, että sitä ei toivo kenellekään. Hoitoyksinäisyyden kokemus jättää jälkensä potilaaseen. Se herättää epäluottamuksen, epävarmuuden ja turvattomuuden tunteita.
17.9. vietämme Maailman potilasturvallisuuspäivää, jonka teemana on Asiakkaat, potilaat ja läheiset mukaan asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseen. Päivän sloganina on Asiakkaiden ja potilaiden ääni kuuluville! Sairaanhoitajana tai muuna sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisena voit toimia päivittäin työssäsi asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämisen eteen. Kysy, kuuntele ja kuule, mitä asiakkaasi ja potilaasi sinulle kertovat tai viestivät. Näin voit vähentää asiakkaan tai potilaan pelkoja, epävarmuutta ja luoda hoitosuhteeseen luottamusta ja turvallisuutta sekä tehdä samalla suuren palveluksen ihmiselle ja koko palvelujärjestelmällemme.
Hoitoyksinäisyys ei ole vain potilaan murhe. Jokainen sairaanhoitaja, lääkäri ja muu terveydenhuollon ammattilainen voi vaikuttaa hoitoyksinäisyyden kokemukseen joko ennaltaehkäisemällä tai lieventämällä sitä.