Sosiaali- ja terveydenhuollossa meneillään olevat uudistukset ja eläköitymisen vuoksi niukkenevat hoitohenkilöstöresurssit edellyttävät organisaatioilta toimintatapojen uudistamista. Olemmeko varautuneet tähän vai porskutammeko eteenpäin tästä välittämättä?
Sairaanhoitajien osaaminen on kohdennettava potilaille ja asiakkaille lisäarvoa tuottavaan työhön. Ei ole järkevää teettää korkeasti koulutetuilla sairaanhoitajilla välillistä työtä, kuten siivoamista tai ruoanlaittoa. Valinnanvapaus lisää hoitopalveluiden monipuolisuutta, mikä edellyttää niin vastavalmistuneilta sairaanhoitajilta kuin pitkän linjan tekijöiltä paitsi uudenlaista osaamista myös kokonaan uudenlaista orientaatiota. Vahvan hoitotyön osaamisen lisäksi sairaanhoitajilta edellytetään tulevaisuudessa muun muassa ennakointi-, markkinointi- ja liiketoimintaosaamistaitoja. Myös digitalisaatio ja muu teknologinen kehitys muovaavat sairaanhoitajien osaamisvaatimuksia vahvasti.
Tulevaisuus, jossa asiakkaat ja potilaat valitsevat ja äänestävät jaloillaan, edellyttää myös asiakaskokemuksen ymmärtämistä. Tämä asettaa uudenlaisia vaatimuksia myös hoitotyön johtajille. Palvelujen johtamisen ja palvelumuotoilun ymmärtäminen ovat keskeisiä osaamisvaltteja tulevaisuudessa.
Maailman muuttuessa hurjaa vauhtia yksi asia kuitenkin pysyy ja säilyy. Sairaanhoitajan työ potilaan ensisijaisena inhimillisenä kohtaajana on koko hoitoprosessiarvoketjun keskeisintä sisältöä nyt ja tulevaisuudessa.
Nina Hahtela, Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja
Teksti on julkaistu Sairaanhoitaja-lehdessä 8/18.
Hur ser sjukskötarens framtid ut?
De i social- och hälsovården pågående reformerna och de på grund av pensionering allt knappare personalresurserna kräver av organisationerna ändring av verksamhetsformer. Är vi beredda på detta eller kör vi på som förut utan at bry oss om det?
Sjukskötarnas kunnande är inriktat på arbete som ger mervärde för patienterna och klienterna. Det är inte rationellt att låta sjukskötare göra indirekt arbete såsom städning eller matlagning. Valfriheten ökar vårdtjänsternas mångsidighet vilket förutsätter av såväl nyblivna sjukskötare som dem som gått den långa vägen utom nytt kunnande även helt ny orientering. Utöver starkt vårdarbetskunnande krävs av sjukskötarna i framtiden bland annat färdigheter i förutseende, marknadsföring och affärsverksamhet. Även digitalisering och annan teknologisk utveckling modifierar sjukskötarnas kunskapskrav starkt.
Framtiden där klienterna och patienterna väljer och röstar med fötterna kräver även att klienterfarenhet förstås. Detta ställer nya krav även på vårdarbetscheferna. Att leda tjänster och förstå serviceformgivning är centrala kunskapstrumfar i framtiden.
När världen förändras i rasande fart blir dock en sak kvar och oförändrad. Sjukskötarens arbete som patientens närmaste mänskliga kontakt är hela vårdprocessvärdekedjans centralaste innehåll nu och i framtiden.
Nina Hahtela, Sjukskötarförbundets ordförande
Översättning Hans Falck