Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutusta ja oppisopimuskoulutuksen oppimistuloksia.
Tiina Marjamäki, TtM, hoitotyön opettaja, Turun ammatti-instituutti, tiina.marjamaki@edu.turku.fi.
Mika Alhonkoski, TtM, hoitotyön opettaja, Turun ammatti-instituutti, mika.alhonkoski@edu.turku.fi
Marja-Liisa Gustafsson, TtT, hoitotyön opettaja, Turun ammatti-instituutti, marja-liisa.gustafsson@edu.turku.fi Kalle Ojanen, FM, koulutuspäällikkö, Turun ammatti-instituutti, kalle.ojanen@edu.turku.fi
Leena Salminen, TtT, professori, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto, sivutoiminen ylihoitaja, Varha, leesalmi@utu.fi
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus: Tämän scoping katsauksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutusta ja oppisopimuskoulutuksen oppimistuloksia.
Aineisto ja menetelmät: Tutkimuksessa hyödynnettiin scoping katsauksen viitekehystä. Aineisto rajattiin kirjallisuuteen, jotka käsittelivät vain sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutusta. Haku tehtiin kuuteen eri tieteelliseen tietokantaan Pubmed, Cinahl, Medic, Teacher Reference Center, Cochrane center ja Eric. Katsaukseen valittiin kuusi artikkelia, jotka analysoitiin temaattisella analyysillä.
Tutkimuksen tulokset: Tulokset jaoteltiin analyysin perusteella kolmeen kuvailevaan teemaan; oppisopimuskoulutus osana työvoimapoliittista ratkaisua, oppisopimusopiskelun kustannukset ja oppisopimuskoulutuksen laatu. Tähän scoping katsaukseen ei löydetty artikkeleita, jotka olisi kuvanneet oppisopimuskoulutuksen oppimistuloksia sosiaali- ja terveysalalla.
Päätelmät: Katsaus osoittaa, että oppisopimuskoulutus koetaan osana yhteiskunnallista koulutusrakennetta, joka osaltaan voi olla ratkaisemassa sosiaali- ja terveysalan työvoimapoliittisia haasteita. Toisaalta erityisesti tutkimuskirjallisuuden vähyys korostaa lisätutkimusten tarvetta, jotta oppisopimuskoulutusta voidaan tulevaisuudessa kehittää tutkimukseen perustuvan tiedon avulla.
Asiasanat: ammatillinen koulutus, korkea koulutus, oppisopimuskoulutus, sosiaali- ja terveysalan tutkinto
Mitä tutkimusaiheesta jo tiedetään?
• Oppisopimuskoulutus on Suomessa ja kansainvälisesti käytetty koulutusmalli.
• Oppisopimuskoulutus on yksi toimiva ja käytännönläheinen malli koulutettaessa sosiaali- ja terveydenhuoltoon uusia työntekijöitä.
Mitä uutta tietoa tutkimus tuottaa?
• Katsaus kokoaa tietoa sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutuksesta osana yhteiskunnallista koulutusrakennetta.
• Katsaus tuo uutta tietoa oppisopimuskoulutuksen työvoimapoliittisista mahdollisuuksista, kustannuksista ja koulutuksen laadusta.
Miten tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön käytännön, koulutuksen, johtamisen ja/tai tutkimuksen kehittämisessä?
• Saadun tiedon avulla oppisopimuskoulutusta voidaan kehittää eteenpäin kohdennetummin vastaamaan sosiaali- ja terveysalan haasteisiin.
• Oppisopimuskoulutus on varteenotettava vaihtoehto sosiaali- ja terveysalalla päiväopiskelulle ja se sopii myös erityisen hyvin aikuisopiskelijoille.