Siirry sisältöön
Sairaanhoitajapäivät Liity jäseneksi Asiointipalvelu
In English Haku

Oppisopimuskoulutus osana sosiaali- ja terveysalan koulutusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutusta ja oppisopimuskoulutuksen oppimistuloksia.

Tiina Marjamäki, TtM, hoitotyön opettaja, Turun ammatti-instituutti, tiina.marjamaki@edu.turku.fi.
Mika Alhonkoski, TtM, hoitotyön opettaja, Turun ammatti-instituutti, mika.alhonkoski@edu.turku.fi
Marja-Liisa Gustafsson, TtT, hoitotyön opettaja, Turun ammatti-instituutti, marja-liisa.gustafsson@edu.turku.fi Kalle Ojanen, FM, koulutuspäällikkö, Turun ammatti-instituutti, kalle.ojanen@edu.turku.fi
Leena Salminen, TtT, professori, Hoitotieteen laitos, Turun yliopisto, sivutoiminen ylihoitaja, Varha, leesalmi@utu.fi

Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoitus: Tämän scoping katsauksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutusta ja oppisopimuskoulutuksen oppimistuloksia.

Aineisto ja menetelmät: Tutkimuksessa hyödynnettiin scoping katsauksen viitekehystä. Aineisto rajattiin kirjallisuuteen, jotka käsittelivät vain sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutusta. Haku tehtiin kuuteen eri tieteelliseen tietokantaan Pubmed, Cinahl, Medic, Teacher Reference Center, Cochrane center ja Eric. Katsaukseen valittiin kuusi artikkelia, jotka analysoitiin temaattisella analyysillä.

Tutkimuksen tulokset: Tulokset jaoteltiin analyysin perusteella kolmeen kuvailevaan teemaan; oppisopimuskoulutus osana työvoimapoliittista ratkaisua, oppisopimusopiskelun kustannukset ja oppisopimuskoulutuksen laatu. Tähän scoping katsaukseen ei löydetty artikkeleita, jotka olisi kuvanneet oppisopimuskoulutuksen oppimistuloksia sosiaali- ja terveysalalla.

Päätelmät: Katsaus osoittaa, että oppisopimuskoulutus koetaan osana yhteiskunnallista koulutusrakennetta, joka osaltaan voi olla ratkaisemassa sosiaali- ja terveysalan työvoimapoliittisia haasteita. Toisaalta erityisesti tutkimuskirjallisuuden vähyys korostaa lisätutkimusten tarvetta, jotta oppisopimuskoulutusta voidaan tulevaisuudessa kehittää tutkimukseen perustuvan tiedon avulla.

Asiasanat: ammatillinen koulutus, korkea koulutus, oppisopimuskoulutus, sosiaali- ja terveysalan tutkinto

Mitä tutkimusaiheesta jo tiedetään?

• Oppisopimuskoulutus on Suomessa ja kansainvälisesti käytetty koulutusmalli.

• Oppisopimuskoulutus on yksi toimiva ja käytännönläheinen malli koulutettaessa sosiaali- ja terveydenhuoltoon uusia työntekijöitä.

Mitä uutta tietoa tutkimus tuottaa?

 • Katsaus kokoaa tietoa sosiaali- ja terveysalan oppisopimuskoulutuksesta osana yhteiskunnallista koulutusrakennetta.

• Katsaus tuo uutta tietoa oppisopimuskoulutuksen työvoimapoliittisista mahdollisuuksista, kustannuksista ja koulutuksen laadusta.

Miten tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön käytännön, koulutuksen, johtamisen ja/tai tutkimuksen kehittämisessä?

• Saadun tiedon avulla oppisopimuskoulutusta voidaan kehittää eteenpäin kohdennetummin vastaamaan sosiaali- ja terveysalan haasteisiin.

• Oppisopimuskoulutus on varteenotettava vaihtoehto sosiaali- ja terveysalalla päiväopiskelulle ja se sopii myös erityisen hyvin aikuisopiskelijoille.