Siirry sisältöön
Sairaanhoitajapäivät Liity jäseneksi Asiointipalvelu
In English Haku

Paraskaan sähköinen palvelu ei ole vaikuttava, jollei sitä löydetä ja käytetä

uutinen

Minna Rauhala on Terveyskylän ammattilaisille suunnatun palvelun tuotepäällikkö.

Suomessa on 58 sairaanhoitajaa, jotka ovat saaneet Suomen Sairaanhoitajien erityispätevyysnimikkeen. He edustavat hoitotyön ehdotonta kärkeä omalla erikoisalallaan. Minna Rauhala on yksi heistä. Erityispätevyyden saaneet sairaanhoitajat ovat edelläkävijöitä, jotka ovat raivanneet tietä kollegoilleen ja nostaneet oman erikoisalansa tunnettuutta. Olemme myöntäneet erityispätevyysnimikkeitä vuodesta 2008 lähtien.

”Olen Minna Rauhala, työskentelen HUS Tietohallinnossa, Sähköiset asiointipalvelut yksikössä Sähköisten asiointipalvelujen yksikössä. Toimialaani on e-terveyden kehittäminen. Koulutukseltani olen erikoissairaanhoitaja (leikkaus- ja anestesia) ja yhteiskuntatieteen maisteri (sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinto).Sain Suomen Sairaanhoitajien hoitotyön tiedonhallinnan erityispätevyyden 2022.

Olen koko pitkän sairaanhoitajaurani ajan työskennellyt teho- ja leikkausosastoilla. Eniten olen työskennellyt anestesiahoitajan roolissa. Työ leikkaussalissa on varsin teknistä ja Meilahden sairaalassa Helsingissä tutustuin ensimmäisiin tietojärjestelmiin. Järjestelmällisenä ihmisenä ne olivat minusta varsin vaikuttavia. Järjestelmiä tuli aikaa myöden lisää ja työ muuttui niiden mukana. Innostuin tietojärjestelmistä, koska näin niissä mahdollisuuksia kehittyä itsekin työssäni. Järjestelmien kehittäminen ja kouluttaminen tuli minulle mukaan työnkuvaan pikkuhiljaa. Yksi asia johti toiseen ja vei minut mukanaan vallan toiseen maailmaan. Jossain vaiheessa halusin ymmärtää osaamisaluetta enemmän ja päätin kouluttautua lisää. Tiedonhallinnan opiskelu Kuopion yliopistossa vei minut aiheessa ihan uudelle tasolle.

Olen ollut onnekas, koska minulle on tähän asti tarjoutunut mahdollisuuksia haastaa itseäni erilaisissa työtehtävissä. Niistä jokainen on antanut minulle ymmärrystä työssäni, tiedonhallinnan osaamisalueella. Jokaiseen uuteen tarjoukseen olen tarttunut mahdollisuutena hypätä pois omalta mukavuusalueelta ja oppia lisää.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinta on laaja osaamisalue. Paitsi paljon työtä, erityispätevyyden saavuttaminen on vaatinut minulta myös heittäytymistä ja uskallusta lähteä mukaan uusiin haasteisiin. Olen oppinut, että tässäkin työssä tarvitaan paljon erilaisia henkilöitä ja osaamista, jotta homma pelittää. Vain yhtä palaa pelaamalla ei voi voittaa, vaan pitää saada kaikki palat pelaamaan yhteen.

Tällä hetkellä toimin Terveyskylän ammattilaisille suunnatun TerveyskyläPRO-palvelun tuotepäällikkönä ja koordinoin sen kehittämistä yhdessä muun tiimin kanssa. Hoitoalan kliininen kokemukseni ja aiemmat työtehtävät tietohallinnon eri osastoilla tukevat toisiaan.  Ymmärrän asioiden riippuvuuksia ja monessa asiassa pystyn toimimaan ”tulkkina” niiden välillä. Kehittämistyössä on yllättävän paljon erilaista säätöä ja keskeneräisyyksien sietämistä, ennen kuin päästään siihen, että saadaan aikaan toimivia ja loppuun asti ajateltuja sähköisiä palveluita asiakkaille.

Omassa tiimissäni ja yksikössäni on monenlaista osaamista. On rikkaus työskennellä eri alan osaajien kanssa. Koska teemme työtä kansallisen palvelun kanssa tapaamme melkein päivittäin osaajia ympäri maan. Se takaa, ettei jumitu ajatukseen, että asioita voi tehdä vain yhdellä tavalla ja pääkaupunkiseudulta käsin. Työ vaatii kompromisseja ja yhteensovittamista monella saralla.

Yhtään samanlaista päivää ei ole. Teen paljon toimistotyötä ja kuten monella muullakin, se on muuttunut etätyöksi ja loputtomaksi Teams-palaverien tulvaksi. Onneksi väliin mahtuu asiakkaiden ja työkaverien kohtaamisia ihan livenä. Yksi esimerkki tapaamisista on Lääkäripäivät (kuvassa), jossa olimme edustamassa palveluamme.

Messuilla käyminen on yksi mieluisista työtehtävistäni. Sinne ei mennä vain edustamaan, vaan työ vaatii monenlaista etukäteissuunnittelua ja valmistelua. Meillä on osaavia viestinnän ammattilaisia, joilta on hyvä ammentaa tietoa. Yleisesti ottaen asiakkaiden, käyttäjien kohtaaminen on antoisaa ja opettavaista, sanoisin jopa välttämätöntä. Palveluiden kehittäjänä on hyvä saada palautetta, miten palvelut toimivat käytännössä. Ja mikä tärkeintä, uusista palveluista pitää viestiä, jotta ne löydetään! Paraskaan sähköinen palvelu ei ole vaikuttava, jollei sitä löydetä ja käytetä.

Tässä työssä parasta on, kun kaiken suunnittelun, ideoinnin, palaverien, budjetintekojen, raporttien laadinnan, tiimikokousten, riskienarvioinnin, asiakastapaamisten, aikataulujen ja muun säätämisen jälkeen saa onnistuneesta ideasta työstettyä toteutuksen, johon ovat tyytyväisiä sekä käyttäjät että kehittäjät. Se on suunnilleen viisi prosenttia työstä, muu aika menee kaikkeen muuhun. Tärkeää myös on, että työarki on mieluista ja tiimi puhaltaa yhteen hiileen kuten meillä.

Urani alussa pidin siitä, että työssä sattui ja tapahtui mahdollisimman paljon, näin sain kokemusta mitä erilaisemmista tehtävistä ja tilanteista. Työ ei koskaan loppunut, sitä oli aina ollut riittävästi. Minulla on aina ollut erittäin kouluttautumismyönteinen esimies. Olen päässyt kaikkiin haluamiini koulutuksiin ja saanut siirtyä tehtävästä toiseen. Parasta listaa voisi jatkaa, vaikka kuinka pitkälle. Loppujen lopuksi sairaanhoitajan ammatissa ihan parasta on, että tässä ammatissa voi tehdä melkein mitä vaan tai päätyä mihin tahansa.”

Kiinnostuitko Suomen Sairaanhoitajien myöntämästä erityispätevyysnimikkeestä? Lue lisää ja hae!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *