Tutkiva Hoitotyö -tiivistelmä. Terkamo-Moisio A, Ahonen M, Häggman-Laitila A. 2022. Rakenteellisen ja psykologisen voimaantumisen kehittyminen hoitotyön johtajakoulutuksessa. Tutkiva Hoitotyö 20(2), 20–27.
Tutkimuksen tarkoitus: Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata osallistujien rakenteellisen ja psykologisen voimaantumisen kehitystä opintokokonaisuuden aikana. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata rakenteellisen ja psykologisen voimaantumisen välisiä yhteyksiä.
Aineisto ja menetelmät: Tutkimuksen aineistot kerättiin kahdella kyselyllä hoitotyön johtamisosaamisen vahvistamiseen tarkoitetun opintokokonaisuuden alussa (9/19–2/20) ja lopussa (3/21–4/21). Yhteensä 42 osallistujaa vastasi kyselyyn molemmilla kerroilla. Aineistot yhdistettiin opiskelijanumeron avulla ja analysoitiin tilastotieteen menetelmin.
Tulokset: Osallistujien rakenteellinen ja psykologinen voimaantuminen olivat vahvistuneet opintokokonaisuuden päättyessä. Tuen saatavuutta ja muodollista valtaa lukuun ottamatta rakenteellisella voimaantumisella oli positiivinen yhteys psykologiseen voimaantumiseen.
Päätelmät: Hoitohenkilöstön ja hoitotyön johtajien voimaantumisen vahvistumista on mahdollista tukea koulutuksen avulla. Koulutusta kehitettäessä tulee ottaa huomioon voimaantumista tukevat
rakenteet kuten verkostoituminen ja osallistaminen sekä toteutuksessa että sisällöissä.
Asiasanat: hoitohenkilöstö, hoitotyön johtaminen, johtamiskoulutus, koulutuksen vaikuttavuus, voimaantuminen
Mitä tutkimusaiheesta jo tiedetään?
• Voimaantumisella on myönteinen yhteys hoitohenkilöstön ja hoitotyön johtajien sitoutumiseen, työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin.
• Rakenteelliseen ja psykologiseen voimaantumiseen voidaan vaikuttaa näyttöön perustuvalla oppimisella.
• Tieteellinen näyttö koulutuksen vaikutuksista voimaantumisen kehittymiseen on vähäistä.
Mitä uutta tietoa tutkimus tuottaa?
• Osallistujien rakenteellinen sekä psykologinen voimaantuminen vahvistuivat opintokokonaisuuden lopussa.
• Eniten vahvistuivat tuen saatavuus sekä epämuodollinen valta, mihin opintokokonaisuuden aikaisen verkostoitumisen ja vuorovaikutuksen nähdään olevan yhteydessä.
Miten tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön käytännön ja johtamisen kehittämisessä
• Hoitotyön johtamisen koulutus on soveltuva keino hoitotyön johtamisen kehittämiseen, jonka käyttöä voi suositella tukemaan osallistujien voimaantumista sekä ammatillista kehitystä.
• Koulutusten kehitystyössä tulee huomioida osallistujien osallistaminen sekä sisällöissä että toteutuksessa ja tukea heidän verkostoitumistaan, niiden tukiessa voimaantumisen vahvistumista.
• Organisaatioiden tulee tarjota säännöllisesti henkilöstölleen mahdollisuuksia vahvistaa voimaantumistaan esimerkiksi koulutusten avulla.
Julkaisemme käytännön hoitotyötä palvelevaa Tutkiva hoitotyö -tiedelehteä, jotta sinä pysyisit helpolla tavalla kärryillä uusimmista tutkimuksista. Lehti on vain jäsenille. Liity jäseneksi täältä.