Siirry sisältöön
Sairaanhoitajapäivät Liity jäseneksi Asiointipalvelu

Ymmärrä epäröivää rokotusasiakasta

Tieto ei aina auta, kun asiakkaana on rokotusta epäröivä tai sitä pelkäävä asiakas. Sen sijaan asiakas hyötyy ymmärtävästä ja kuuntelevasta ­suhtautumisesta. Motivoivan keskustelun menetelmiin tutustuminen ­auttaa rokottajaakin kehittymään työssään.

Sairaanhoitaja Anu tapaa työssään terveysasemalla työikäisiä asiakkaita, jotka ovat tulleet vastaanotolle rokotusta varten, mutta ovat edelleen epävarmoja rokotteen ottamisesta tai kärsivät jopa rokotepelosta. Anu epäilee, että sosiaalinen media on pandemia-aikana vaikuttanut rokotuksiin suhtautumiseen. Hän miettii, mikä olisi tässä ajassa paras tapa kohdata epäröivä tai pelokas rokotusasiakas.

Rokotusosaamisesta väitellyt terveystieteiden tohtori ja sairaanhoitaja Anne Nikula, miten sairaanhoitajan kannattaa kohdata rokotusta epäilevä tai pelokas asiakas?

– On tärkeää kuunnella ihmisten huolia. Ei painosteta eikä syyllistetä, vaan vahvistetaan luottamusta, hän summaa.

Nikula on määritellyt väitöskirjassaan osaavan rokottajan ominaispiirteet. Hänen mukaansa on tärkeää, että rokottaja on itse rauhallinen, levollinen ja varma sekä osaa luoda turvallisuuden tunteen tilanteeseen.

Osaava rokottaja osaa lukea ihmisiä, ja hänellä on ammatillisia ihmissuhdetaitoja. Hän kertoo rehellisesti, mitä tilanteeseen liittyy, myös mahdolliset haittavaikutukset. Hyvä rokottaja on jutusteleva, asiakasta kunnioittava ja ystävällinen.

– Useissa kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu, että ammattilaisen suositus auttaa myönteisessä päätöksenteossa, kun asiakas saa jutella rauhassa, tulee kuulluksi ja saa vastauksia, Nikula sanoo.

Rokotuspelot eivät Nikulan mukaan ole yleisiä, mutta kohdalle sattuessa niitä ei saa vähätellä eikä ohittaa.

Jos neulat ovat se pelottava asia, Nikula neuvoo välttämään neulan esittelyä. Sen sijaan hän kehottaa kokeilemaan faktoja: Neulat ovat todella ohuita ja teräviä, eikä niitä työnnetä kokonaan lihakseen tai ihonalaiskudokseen. Itse pistäminen kestää vain pari sekuntia.

– Voi kysyä, että jos sinua alkaa pyörryttää, niin haluatko mennä pitkällesi? Jos desinfektio­aineen tuoksu tuntuu pahalta, sen voi jättää pois, sillä desinfektioainetta ei tarvita, Nikula kertoo.

Osaava rokottaja osaa lukea ihmisiä, ja hänellä on ammatillisia ihmissuhdetaitoja.

Rokotuksen pelkääminen ja rokotuksen epäröinti ovat Nikulan mukaan kaksi eri asiaa. Epäröinnin pohjalla voi kuitenkin olla pelkoa esimerkiksi haittavaikutuksia kohtaan.

– Epäröivä saattaa miettiä vaikka sosiaalisesta mediasta kantautuneita huhuja, että rokote aiheuttaisi lapsettomuutta. Näitä väitteitä on levitetty varsinkin kehittyvissä maissa, jotta ihmiset eivät syystä tai toisesta rokottautuisi, Nikula sanoo.

Nikula korostaa, että asiakkaan tietoinen suostumus on keskeinen asia.

– Jos hän keskustelun jälkeen päätyy siihen, että ei vieläkään ota rokotetta, sitä päätöstä kunnioitetaan ja se on sillä selvä. Jos hän haluaa harkita, varataan uusi aika. Tärkeää on, että hän saa haluamansa tiedon, vaikka faktatieto ei välttämättä aina autakaan.

Sairaanhoitaja voi kokea riittämättömyyden tunteita, jos rokotukseen tullut asiakas poistuu vastaanotolta rokottamattomana.
Nikula vertaa tilannetta siihen, kun potilas ei kykene elämäntapamuutoksiin, vaikka asiasta yhä uudestaan jutellaan. Itseensä ei siis kannata ottaa.

Nikula pitää tärkeänä, että työyhteisössä puhutaan avoimesti myös rokottamisen hankalista puolista.

– Kun tulee haasteellisia tapauksia, niistä on hyvä keskustella kollegojen ja vastaavan lääkärin kanssa.

Nikula suosittelee myös hankkimaan lisäosaamista rokotustyöhön.

– Varsinkin motivoivan keskustelun keinoja kannattaa opiskella ja käyttää.

Teksti Mari Schildt

Kuva Shutterstock

Terveystieteiden tohtori, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja ja sairaanhoidon opettaja Anne Nikula on väitellyt rokotusosaamisesta.

Kirjoitus on julkaistu Sairaanhoitaja-lehdessä 2/2022. Lue koko lehti.