Pohjois-Savon hyvinvointialue on muiden hyvinvointialueiden tavoin käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut. Neuvotteluiden tuloksena hoitotyön ja sosiaalityön johtamisen asemaa heikennetään radikaalisti. Aluehallitus esittää johtajaylihoitajan ja sosiaalijohtajan viran lopettamista ja poistamista hallintosäännöstä. Johtajaylihoitajan osalta tilalle perustetaan toimialaylihoitajan virka, yleisten palveluiden toimialajohtajan alaisuuteen. Asema ei mahdollista hoitotyön ammatillista johtamista hyvinvointialuetasoisesti yhteistyössä lääketieteen ja sosiaalihuollon kanssa eikä näin ollen tue soteuudistuksen integraatiotavoitteita. Sama tilanne koskee sosiaalihuollon ammatillista johtamista.
Suomen Sairaanhoitajat ry, Savon Sairaanhoitajat ry, Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry, Hallintoylihoitajien hallitus, Suomen Terveydenhoitajaliitto ry, Talentia ry ja Super ry vastustavat johtajaylihoitajan ja sosiaalijohtajan viran poistamista hallintosäännöstä.
Uuden perustettavan toimialaylihoitajan, samoin kuin sosiaalijohtajan tehtävänkuvaa on supistettu ennennäkemättömällä tavalla. Hallintosäännöstä poistamisen ohella toimialaylihoitaja ja sosiaalijohtaja poistetaan johtoryhmästä. Viranhaltijalla ei ole velvoitetta raportoida aluehallitukselle, aluevaltuustolle tai lautakunnille. Viranhaltijan vastuulla ei ole alueellista, kansallista tai yta-yhteistyötä. Sosiaali- ja terveysministeriön koordinoimiin professiojohtajien kansallisissa kokoontumisissa ei ole jatkossa hoitotyön edustajaa Pohjois-Savosta. Yliopistosairaalan sisältävänä ja yta-alueen vetovastuisena hyvinvointialueena esitetty päätös on sote-tavoitteiden vastainen, hoitotyön ja sosiaalityön itsenäistä, ammatillista asemaa ja yhteistyötä vaarantava ja perustuu ainoastaan taloudellisiin tavoitteisiin. Vaikuttaa siltä, että tehtävä on valmisteltu ilman hoitotyön ja sosiaalityön johtajien ja hoitotyön substanssia ymmärtävien ammattilaisten asiantuntemusta.
Hoitotyön henkilöstö edustaa suurinta ammattiryhmää kaikissa sotepalveluissa (yli 60 %). Tutkimusnäytön mukaan professiojohtamisella on keskeinen rooli laadunvarmistuksessa, ammatillisen kehittymisen tukemisessa ja riittävän osaamisen varmistamisessa, mikä heijastuu suoraan palveluiden laatuun ja vaikuttavuuteen. Hoitotyön johtaminen vaatii oman, itsenäisen ja substanssialan tuntevan johtotehtävänsä lääketieteen ja sosiaalityön rinnalle. Tämä on ainoa keino sote-uudistuksen tavoitteiden ja sotelainsäädännön edellyttämän monialaisen johtamisen varmistamiseksi.
Vaadimme, että Pohjois-Savon hyvinvointialue lisää toimialaylihoitajan ja sosiaalijohtajan viran hallintosääntöön.
Toimialaylihoitajan mandaattiin tulee lisätä hoitotyön ja hoitotieteen professiojohtajana toimiminen. Hallintosääntöön on myös kirjattava toimialajohtajan tehtäväksi osallistua johtoryhmätyöskentelyyn, raportoida aluehallitukselle, aluevaltuustolle ja lautakunnille hoitotyön osalta sekä osallistua hyvinvointialueen strategian mukaisesti alueelliseen, kansalliseen ja kansainväliseen hoitotieteellisen hoidon ja tutkimuksen kehittämis- ja arviointityöhön. Vastaava mandaatti sosiaalihuollossa on osoitettava sosiaalityön professiojohtamiseen.
Sosiaalijohtajan ja toimialaylihoitajan virat on lisättävä hallintosääntöön välttämättä. Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio ja sen johtaminen ei muuten onnistu. Monialainen kehittäminen ja yhteistyö hyvinvointi- ja YTA- alueella ja kansallisesti vaarantuu. Nyt mennään oudoilla vesillä. Säästösyyt eivät voi olla peruste.